SEMINAR METODICO-PRACTIC PENTRU PROFESORII DE MATEMATICĂ DIN INSTITUȚIILE PREUNIVERSITARE: „FORME ALTERNATIVE DE EVALUARE ÎN PROCESUL DE PREDARE-ÎNVĂȚARE A MATEMATICII”

În conformitate cu Planul complex de activitate a DÎTS, la data de 27 martie 2018, în incinta Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri” din municipiu a fost organizat și desfășurat seminarul metodico-practic pentru profesorii de matematică cu genericul: „Forme alternative de evaluare în procesul de predare-învățare a matematicii”.

Programa seminarului a inclus următoarele activități:

  • Cuvântul de salut al directorului liceului, doamnei Elena Ungurean;
  • Atelierul instructiv-metodic, moderat de Șarban Aurora, profesor de matematică, grad didactic superior și Tatarenco Anna, profesor de matematică;
  • Lecție demonstrativă în clasa a II-a C: ”Ordinea efectuării operațiilor în exerciții”, învățătoare Ciumac Mariana, grad didactic superior;
  • Lecție demonstrativă în clasa a XI-a B: ”Rezolvarea sistemelor de ecuații liniare”, profesor de matematică Bîlici Silvia, grad didactic doi;
  • Lecție – concurs în clasa a VI-a C: ”Numere raționale și elemente de geometrie”, profesor de matematică Cioruța Adriana, grad didactic doi;
  • Evaluarea seminarului, metodist coordonator CM DITS, Șuiu Tatiana.

În cadrul seminarului s-a desfășurat atelierul de lucru, a cărui subiect este foarte actual, și anume: „Utilizarea metodelor alternative de evaluare în scopul asigurării  calității instruirii la lecțiile de matematică”. Obiectivele acestuia au fost: 1. A actualiza noțiunile de metode/ instrumente de evaluare din perspectiva centrării lor pe competențele elevilor; 2. A demonstra importanța  formelor alternative de  evaluare în asigurarea calității instruirii; 3. A exprima opinii proprii, prin aplicații practice, în raport cu relevanța metodelor alternative de evaluare. Profesorii au fost repartizați în trei grupuri de lucru conform figurilor geometrice alese: cerc, triunghi și hexagon. Cadrelor didactice le-a fost oferită mapa cu suport teoretic, ei fiind încadrați în patru activități relevante. Pentru menținerea motivației, la finalul atelierului, participanții au primit cadouri, calendare în formă de dodecaedru, remarcând identitatea dintre numărul fețelor lui și numărul lunilor anului.

Mariana Ciumac, învățătoare, grad didactic superior, a realizat o oră de matematică în clasa a doua, prezentând astfel continuitatea procesului instructiv-educativ de la treapta primară la cea gimnazială. Copii au lucrat individual, au colaborat în grup, au realizat sarcini practice cu referire nemijlocită la țara noastră. Lecția s-a desfășurat cu suportul digital al proiectului ”Clasa viitorului”, cu implicarea setul de ozoboți.

Silvia Bîlici, profesor de matematică, grad didactic doi, a desfășurat o lecție de generalizare și sistematizare a cunoștințelor, în treapta liceală. Elevii fiind activi implicați, au rezolvat probleme din domenii cotidiene, cum ar fi biologia, chimia, aplicând aparatul algebrei matriciale. Elevii au ajutat colegii din treapta gimnazială, aceștia venind cu o întrebare video la ecran. Astfel, profesorul, prin tact și măiestrie pedagogică a reușit să creeze un climat favorabil procesului de instruire.

Cioruța Adriana, profesor de matematică, grad didactic doi, a prezentat o lecție-concurs, într-o manieră originală, în care elevii clasei au fost divizați în două echipe, infiniții și echilateralii, fiecare având rolul său în cadrul grupului, de la secretar de echipă, la capitan. Concursul conținea șase runde, fiecare rundă prezentând o formă/metodă de evaluare a rezutatelor elevilor. Pentru intensificarea motivației la lecție, punctele acumulate de elevi în cadrul concursului erau transformate în dulciuri. La oră a fost creat un climat competitiv, dar și cooperativ, iar elevii din ambele echipe au colaborat pentru identificarea noțiunii de piramidă în diversele domenii ale științei, precum: matematică, chimie, biologie, istorie și filologie.

La etapa de evaluare a seminarului, participanții au apreciat cele văzute cu nota maximă, vorbind cu entuziasm despre profesionalismul de care au dat dovadă cadrele didactice implicate, despre pasiunea și devotamentul profesiei.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

back to top