Articol de presă ”Telling the project story”, elaborat în cadrul implementării proiectului ”Împreună pentru o integrare educațională mai bună a copiilor cu cerințe educaționale speciale”, 2SOFT/1.1/133

Direcția Învățământ, Tineret și Sport municipiul Bălți, în calitate de Beneficiar/Partener principal al proiectului ”Together for a better educational integration of children with special educational need” – ”Împreună pentru o integrare educațională mai bună a copiilor cu cerințe educaționale speciale”, 2SOFT/1.1/133, informează că, una dintre activitățile proiectului transfrontalier, a constat în elaborarea unui articol de presă cu scopul de a relata ”povestea” proiectului.

În prima etapă de implementare a proiectului, a fost lansată activitatea privind crearea rețelei educaționale transfrontaliere. Acțiunea inițială a constat în organizarea procedurii de selecție a instituțiilor educaționale din municipiul Bălți în cadrul cărora au fost organizate activitățile proiectului. Urmare a unui proces riguros, au fost selectate următoarele instituții pilot din municipiul Bălți: Liceul Teoretic ”George Coșbuc”, Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu”, Liceul Teoretic ”Bogdan Petriceicu Hasdeu”, Gimnaziul ”Alexandru Ioan Cuza” și Școala Primară Nr. 21 ”Spiridon Vangheli”. În următoarea etapă a activității, pe parcursul lunii martie 2021, 4 (patru) experți în domeniu, profesori universitari din România și Republica Moldova au realizat sesiuni de instruire pentru 10 (zece) formatori selectați – câte un format din fiecare instituție educațională selectată.

În continuarea activității privind crearea rețelei educaționale transfrontaliere, în perioada mai – iulie 2021, a fost realizat programul de formare a cadrelor didactice din instituțiile educaționale participante în proiecte. Programul de formare sub egida Direcției Învățământ, Tineret și Sport mun. Bălți a fost constituit din 8 (opt) module. În cadrul programului de formare au participat câte 20 cadre didactice din fiecare instituție pilot, numărul total al beneficiarilor fiind 100 cadre didactice din municipiul Bălți. Având în vedere faptul că, activitățile proiectului au fost realizate simetric, sub egida Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, au fost formate 100 cadre didactice din județul Botoșani.

Obiectivul specific al proiectului a constat în facilitarea integrării școlare a copiilor/elevilor cu cerințe educaționale speciale prin valorificarea potențialului intelectual, emoțional și aptitudinal al acestora și sensibilizarea comunității prin manifestare de toleranță și participarea/promovarea educației incluzive la nivelul comunității, asigurând o mai bună implicare a acesteia. Întru realizarea acestui obiectiv, un rol determinant în procesul implementării proiectului a fost dedicat activităților de intervenție specializată și activităților educaționale. Activitățile de intervenție specializată au fost realizate de către 5 (cinci) intervenționiști specilizați, selectați prin concurs, având pregătire specializată în domeniul psihopedagogiei speciale/logopediei/psihologiei. Obiectivul principal al activității intervenționiștilor specializați a constat în acordarea asistenței educaționale, psihopedagogice, psihologice și logopedice copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și consilierea părinților acestora. În municipiul Bălți, de serviciile intervenționiștilor specializați au beneficiat 50 copii cu cerințe edicaționale speciale, respectiv câte 10 copii din cele 5 instituții educaționale pilot, participante în proiect. Intervenționiștii specializați și-au desfășurat activitatea pe parcursul a 8 luni, în perioada iulie 2021 – februarie 2022, în baza unui orar prestabilit, care a inclus activități individuale pentru fiecare copil de 2 ori pe săptămână, activități pe grup și consilierea părinților cu privire la implicarea acestora în consolidarea abilităților dezvoltare în cadrul ședințelor de asistență.

Întru realizarea obiectivului specific privind facilitarea integrării școlare a copiilor/elevilor cu cerințe educaționale special, pe parcursul implementării proiectului, au fost realizate activități educaționale de către 5 (cinci) responsabili pentru activități educaționale, selectați prin concurs, având pregătire specializată în domeniul educației, experiență de lucru cu copii și adulții, fiind și formatori naționali în domeniul educației. Responsabilii pentru activități educaționale și-au desfășurat activitatea pe parcursul a 8 luni, în perioada iulie 2021 – februarie 2022, fiind orientați spre realizarea activităților educaționale – de sensibilizare, formare de atitudini corecte și tolerante față de mai multe deziderate noi pe care le promovează educația, precum toleranță pentru diversitate, școală prietenoasă, incluziune, accesibilizare, protecția copilului, consiliere pe diverse probleme privind educația incluzivă etc. – pentru copii din cele 5 (cinci) instituții educaționale participante în proiect, cu implicarea copiilor cu cerințe educaționale speciale, a părinților și cadrelor didactice. În cadrul activităților educaționale cu copiii, au fost realizate un șir de activități precum: ateliere de lucru cu Consiliul elevilor cu privire la dreptul fiecărui copil la educație de calitate, implicarea Consiliului în promovarea principiilor educației incluzive, activități educaționale privind mediul școlar prietenos, activități în cadrul săptămânii europene a mobilității cu implicarea elevilor cu cerințe educaționale speciale, etc. Activitățile educaționale cu cadrele didactice, au vizat subiecte importante și relevante pentru procesul de incluziune cu succes a copiilor cu cerințe educaționale speciale, dintre care: consilierea individuală a noilor angajați cu privire la cadrul legal și paradigmele educației incluzive, activitate de mentorat individuală cu tinerii specialiști la elaborarea planului educațional individualizat (PEI), ședințe cu comisia multidisciplinară intrașcolară (CMI) cu referire la elaborarea curriculumului și realizarea/revizuirea planurilor educaționale, ședințe de lucru cu cadrele didactice de sprijin, ședințe de lucru cu logopedul cu referire la planificarea activităților pentru copii cu cerințe educaționale speciale, platforme de discuții pentru specialiștii ce asistă copiii în procesul educațional etc.

Legătura dintre familie, școală și comunitate este o condiție obligatorie pentru asigurarea participării copiilor la o educație de calitate. Totodată, într-un sistem de globalizare contemporană, parteneriatul reprezintă un element fundamental pentru asigurarea bunei administrări și funcționări a instituției educaționale. Pornind de la acest demers, în perioada iulie 2021 – februarie 2022 a fost organizat un program de activități de consiliere cu părinților, ai căror copii sunt cu cerințe educaționale speciale sau ai căror copii au colegi de clasă cu cerințe educaționale speciale. Grupul țintă în cadrul activităților a fost reprezentat de 1000 părinți, respectiv câte 200 părinți din cele 5 (cinci) instituții educaționale participante în proiect.

Proiectul a avut un impact asupra creșterii calității procesului educațional incluziv în 10 instituții de învățământ din România și Republica Moldova prin formarea/dezvoltarea competențelor profesionale a cadrelor didactice și prestarea serviciilor de intervenție specializată, de recuperare, terapie educațională, consiliere pentru copiii cu cerințe educaționale speciale și consolidarea parteneriatului cu familiile tuturor copiilor, în sensul educării și sprijinirii factorilor implicați în educație, pentru înțelegerea și acceptarea diferențelor dintre copii.

În urma activităților proiectului au fost înregistrate următoarele rezultate:

– sporirea calității procesului educațional incluziv prin formarea și dezvoltarea competențelor profesionale ale cadrelor didactice și a specialiștilor ce acordă servicii de suport copiilor cu CES;

– integrarea copiilor cu CES în instituțiile de învățământ din municipiul Bălți și județul Botoșani în proces educațional de calitate, pe principii de echitate și egalitate;

– asigurarea serviciilor specializate (recuperare, terapie educațională, consiliere școlară) pentru 100 de copii cu CES în cele 10 instituții educaționale;

– crearea rețelei educaționale transfrontaliere constituită din 10 formatori – resursă pe termen lung în instruirea și consilierea cadrelor didactice și a părinților în domeniul educației incluzive, inclusiv și în perioada post-implementare a proiectului;

– formarea a 200 cadre didactice din județul Botoșani și municipiul Bălți pe aspectul asigurării individualizării procesului educațional și a unui climat educațional specific educației incluzive;

– consultarea a 2000 de părinți privind drepturile copiilor, în special accesul egal la educație de calitate;

– acordarea asistenței metodologice cadrelor manageriale și didactice în procesul de asigurare a accesului la Educație de calitate pentru copiii cu CES, inclusiv organizarea, planificarea și realizarea procesului.

Proiectul ”Together for a better educational integration of children with special educational need” – ”Împreună pentru o integrare educațională mai bună a copiilor cu cerințe educaționale speciale”, 2SOFT/1.1/133, implementat de către Direcția Învățământ, Tineret și Sport municipiul Bălți și Inspectoratul Județean Botoșani în calitate de Lider de parteneriat este finanțat de Uniunea Europeană în cadrul Programului Operațional Comun România-Republica Moldova 2014-2020, proiect de tip SOFT, Obiectivul tematic 2: Sprijin pentru educație, cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare, Prioritatea 1.1 Cooperare instituțională în domeniul educațional în vederea creșterii accesului la educație și a calității acesteia – Joint Operational Programme Romania-Republic of Moldova 2014-2020, 2nd Call for proposals.

Municipiul Bălți,

  1. 05. 2022

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

back to top